Information
til lærere

Bliv klædt på til tryg og nærværende seksualundervisning.
Med KROKOS får du som lærer adgang til film, aktiviteter og lærervejledning, der gør det lettere at skabe åbne, respektfulde samtaler i klassen.

Platformen guider dig gennem temaer som krop, køn, identitet, relationer og grænser – og giver dig et færdigt, brugsklart materiale, du kan anvende direkte i undervisningen eller tilpasse til dine egne forløb.

KROKOS hjælper med at skabe tryghed, overskud og et fælles sprog – både for dig og for eleverne.

Hvorfor føles min krop
ikke som min egen?

Hvorfor kan jeg ikke
lade værd med at kigge?

Vores signaturmateriale

hos KROKOS handler om uddannelse til lærerne. På sigt vil der være tilbud om et kursus, der vil indeholde en grundig høj faglig undervisning til lærere, hvor de bliver mere trygge i faget med seksualundervisning. Indtil da, er det muligt at invitere os fra KROKOS på besøg til eksempelvis en pædagogisk dag eller et foredrag, hvor I får en forsmag på det, vi kan tilbyde jer, og så I allerede nu kan gå i gang med jeres egen seksualundervisning.

Indtil vores kursusforløb for lærere lanceres, tilbyder vi oplæg og pædagogiske dage, hvor I får:

  • Indblik i, hvordan man åbner samtaler om krop og identitet

  • Konkrete metoder til at håndtere spørgsmål, grænser og forskellighed

  • Inspiration til at bruge KROKOS-materialet i praksis

Det giver jer mulighed for at komme i gang allerede nu – med ro i maven og et fælles afsæt.

Emnerne kunne eksempelvis handle om:

En meget praktisk session.
Her viser vi:

  • hvordan man kan bruge KROKOS’ videoer og aktiviteter

  • hvordan man planlægger et forløb, der passer til netop ens egen klasse

  • hvordan man håndterer tid, modstand og dynamik.

Hvordan underviser man i noget, der både er fysiologisk, følelsesmæssigt og kulturelt?
Vi giver læreren et fagligt sprog for:

  • lyst (romantisk vs seksuel)

  • forskelle i lyst

  • grænser og samtykke

  • hvordan man lærer unge at mærke, sige og respektere “ja” og “nej”.

Hvordan taler vi om sex, krop og identitet på en måde, der både er naturlig, inkluderende og tydelig?
Vi undersøger:

  • hvilke ord elever bruger

  • hvilke ord læreren med fordel kan bruge

  • hvordan sprog skaber tryghed, invitere til samtale – og hvordan det kan lukke den.

Ikke for at dele noget personligt — men for at blive bevidst om egne reaktioner.
Formålet er at kunne undervise uden at blive usikker, undgå berøringsangst og stå trygt som voksen i rummet.

De unge ser sjældent på sig selv i dag uden filter. Kropsidealer for både drenge og piger dominerer deres selvbillede, og de sociale medier har tendens til at påføre endnu mere skam i mødet med kropsidealet.Lad os komme med en god indføring i, hvordan lærere i dag kan bringe mere fokus på det, der virkelig betyder noget, samt at have en god snak om, hvad kropsidealet gør ved de unge i dag. 

Hvordan står man i et rum, hvor følelser, grænser og nærhed kan fylde?
Vi arbejder med:

  • hvordan man markerer trygge rammer

  • hvordan man håndterer fnis, akavede situationer og uventede spørgsmål

  • hvordan man ikke “går i baglås”, men bevarer roen.

Hvordan skaber man et rum, hvor alle kan spejle sig – også dem, der ikke ligner flertallet?
Vi arbejder med:

  • kønsidentitet og sprog

  • forskellige erfaringer, grænser og tempoer

  • at gøre plads uden at gøre det til et tema.

Vil du høre mere ?
Udfyld kontaktformularen herunder – så vender vi tilbage hurtigst muligt.